Die.. Of eh… Die… Nee die!

20130819-095936.jpg

Sommige mensen hebben er veel last van, somige weinig: keuzestress. Ik heb niet snel last van keuzestress. En dat komt door deze tips.

1. Keuzestress is vaak veroorzaakt door onzekerheid. “Wat zouden anderen ervan vinden? Wat als ik een foute keuze maak?” Zeg tegen jezelf: “Ik hoef alleen mijzelf blij te maken. Het maakt niet uit als ik een fout maak. Van fouten kan ik leren.”
2. Merk je dat je te lang met je keuze bezig bent? Wacht even. Misschien weet je later wel wat je wilt en heb je er een goed gevoel over.
3. Weet: je keuze is niet definitief. Al lijkt hij wel zo. Heb je er achteraf geen goed gevoel over? Je kunt het bijna altijd veranderen.
4. De tip die mij het meest helpt: maak een lijstje met plussen en minnen. Voor elke keuze één lijstje. Geef elke plus of min een cijfer. Tel de plussen bij elkaar op en trek de minnen er van af. Vergelijk de cijfers. Wat is de beste keuze? En ook de cijfers tellen niet helemaal mee. Voel je je er toch niet goed bij? Volg dan je gevoel.
5. Maak eens keuzes zonder hulp en advies van anderen. Als anderen jou hun mening geven, zal je je er waarschijnlijk toch niet goed bij voelen.

Deze tips heb ik via via geleerd van Kim Broos. Zij is kinder en jeugd psycholoog.

Heb jij last van keuzestress? Hebben deze tips jou geholpen?

X Jasmijn

Een gedachte over “Die.. Of eh… Die… Nee die!

  1. Ik ben een echte twijfelkont. Ik kan zo drie keer naar dezelfde winkel terug gaan om te denken of ik iets nu wel of niet wil kopen. De tips die jij geeft zijn goed! Zelf probeer ik altijd te denken: Er is niet één beste keus, als je blij bent met wat je hebt gekozen is het goed! Dan moet je vooral niet nadat je bijvoorbeeld een broek hebt gekocht nog verder gaan zoeken naar een leukere of goedkopere broek, want dan krijg je weer spijt van de broek die je gekocht hebt, terwijl die toch heel leuk was.

    Groetjes Senna

Geef een reactie

