Het kleine zusje…

Als klein zusje weet je hoe het is om als  kleine Benjamin op te groeien. Je neemt een voorbeeld aan je grote zus. Je weet precies hoe je alles gaat doen, omdat je zus het al een keer gedaan heeft. Naar de middelbare school gaan, een rijbewijs halen, alleen op vakantie gaan. En je doet alles als tweede…

Natuurlijk vind ik dat niet erg. Aan mijn grote zus kan ik altijd een voorbeeld nemen. Ze geeft me advies en vertelt over dingen die ik nog moet gaan beleven. Een grote zus hebben vind ik eigenlijk best wel fijn.

Eigenlijk kan je zus je beste vriendin zijn. Een vriendin waaraan je alles kan vertellen. Een vriendin die je advies geeft. Die je troost en je vertelt hoe je het beste uit jezelf kan halen. Een vriendin die je aanmoedigt je eigen pad te vinden. Zo iemand is je grote zus.

Soms wil je niet hetzelfde doen. Vraag dan naar haar ervaring. Wat voor keuzes heeft ze gemaakt? Probeer het anders te doen.

Als je ruzie hebt, vergeet niet dat het zo weer over is. Want het blijft je grote zus.

Ik ben trots om een klein zusje te zijn. Ik ben trots om háár kleine zusje te zijn.

zussen

Geef een reactie

