Schrijftips

Ik schrijf graag verhalen. Mijn tips(en ook die ik ergens anders gevonden heb) wil ik graag met jullie delen.

Tip 1: Bedenk wat je wilt vertellen. Als je over een meisje schrijft dat de loterij wint en naar Hawaï gaat, moet er wel iets gebeuren. Een heel verhaal over hoe leuk haar leven is is niet echt interessant, en je wordt er jaloers van.

Tip 2: Wat en waar zijn de spanningspunten? Je verhaal heeft spanning. Maar waar moeten de belangrijkste punten komen? Je begint met  een probleem wat je verhaal op gang zet. Iets waardoor de lezer verder wilt lezen. het kan gebeuren op de eerste bladzijde, maar ook verder op het eerste hoofdstuk. Ook moet je in dit eerste deel je karakters introduceren. Het word duidelijk wie ze zijn. Als er later personen bij komen moet je die daar introduceren. En als een persoon juist niet duidelijk moet worden, dan doe je dat. Op een vierde van je verhaal moet er iets spannends gebeuren. Dan kan je in de rest vertellen wat er hierdoor gebeurt. Op de helft moet er weer iets gebeuren. Hierover kan je dan weer schrijven tot drie vierde van het boek. En dan beschrijf je weer wat er daarna gebeurt. Op het einde moet alles goedkomen(of niet) en alles moet duidelijk worden. Behalve als er een vervolg komt, of als het een open einde is. Maar alsnog moeten dan wel veel dingen duidelijk worden.

Tip 3: Bedenk de karakters. Als je de karakters goed kent weet je ook veel meer als je gaat schrijven. Je weet wat ze doen bij bepaalde gebeurtenissen. Bij het maken van een persoon is het wel belangrijk dat je de persoon leuk maakt, maar niet perfect. Dan word het namelijk niet leuk meer, maar saai.

Tip 5: Bedenk het einde. Ook al hoeft niet alles  duidelijk te zijn van tevoren, bedenk wel het eind. Dan kan je daar naartoe werken.

Tip 6: Kies een vorm. Je kan in verleden tijd of tegenwoordige tijd schrijven. Wissel niet, dan word het onduidelijk. Je kan ook kiezen tussen de vertellersvorm of de ik-vorm. Bij ik-vorm is het: Ik trok de koelkast open. En bij de vertellersvorm is het: Ze trok de koelkast open.

Tip 7: Gebruik niet te veel details, maar ook niet te weinig. Als je schrijft: Ik liep naar beneden op de houten trap naar de lichtblauwe deur. Daar struikelde ik over een rode, glinsterende en nieuwe auto van mijn broertje. Is het vervelend om te lezen. Maar schrijf ook niet: Ik liep naar beneden en deed de deur open. Daar stond mijn vriendin, ze knuffelde me.

Tip 8: Wees niet bang en Have Fun! Wees niet bang dat mensen jou verhaal niet leuk vinden. Het gaat om wat jij leuk vind. En de belangrijkste: maak plezier! Geniet van het schrijven, want anders kan je het maar beter niet doen.

Geef een reactie

